„…pjevanje hitova Billie Holiday kako je to činila Ksenija Prohaska bio je središnji umjetnički doživljaj ove produkcije, njezina nezaobilazna vrijednost.“
— Vlatko Perković, Vijenac
Prohaskina Billie Holiday napokon se vraća kući!
Nakon gotovo dva desetljeća izvođenja u Hrvatskoj i inozemstvu, ova glazbena biografska drama o američkoj ikoni jazza i bluesa vraća se u grad u kojem je prvi put prikazana 2006.
Nacionalna dramska prvakinja Ksenija Prohaska utjelovljuje pjevačicu čiji je glas oblikovao epohu, ali i nosio tragove boli, strasti i ranjivosti. Uz nju nastupaju Fabio D’Onofrio, talijanski multiinstrumentalist i skladatelj, te Marjan Nejašmić Banić u ulozi Charlieja, bliskog prijatelja Billie Holiday.
Režija: Arsen Anton Ostojić
Tekst: Ksenija Prohaska i Arsen Anton Ostojić
„…pjevanje hitova Billie Holiday, kako je to činila Ksenija Prohaska, bio je središnji umjetnički doživljaj ove produkcije, njezina nezaobilazna vrijednost.“
(Vlatko Perković, Vijenac)
Nakon gotovo dva desetljeća izvedbi u Hrvatskoj i inozemstvu, predstava Billie Holiday vraća se u grad iz kojega je potekla. Prvi put prikazana 2006. u Splitu, ova glazbeno-dramska posveta američkoj divi jazza i bluesa ponovno pronalazi svoj dom u Hrvatskom domu Split. U središtu priče stoji glas i tijelo žene čija je umjetnost obilježila epohu, a kroz interpretaciju Ksenije Prohaske dobiva novo značenje.
Trenutak nadahnuća za predstavu dogodio se daleko od pozornice, na Havajima, u razdoblju velike osobne boli. U takvom emocionalnom stanju, kako sama glumica kaže, prvi ju je put „duboko dirnuo glas Billie Holiday“, s kojom je osjetila nevjerojatnu povezanost i potrebu da joj se umjetnički pokloni. (Iz razgovora s Ksenijom Prohaskom, autor VL, Večernji list, 24. 10. 2025.)
Predstava je nastala u suradnji s redateljem Arsenom Antonom Ostojićem, s kojim je Prohaska prethodno radila na nagrađivanom filmu Ta divna splitska noć. Ostojić je, prema njezinim riječima, vidio predstavu Tetovirana ruža i „vjerojatno se oduševio mnome kao glumicom“ (isto). Ideja o Billie Holiday razvijala se postupno, kroz razgovore, kao potraga za materijalom koji bi spojio glazbu i dramsku strast.
„Htjeli smo tu predstavu napraviti za televiziju ili film, no Paramount je otkupio prava pa nismo mogli. Dugo razgovarajući, shvatili smo da bismo mogli raditi Billie“ (isto).
Iako je bila svjesna težine zadatka i nasljeđa glumačkih interpretacija velikih umjetnica poput Marlene Dietrich i Édith Piaf, upravo ju je taj izazov potaknuo na predani rad i usavršavanje. Prohaska je vježbala pjevanje i do šest sati dnevno, a pjesme Billie Holiday izvodila je s istaknutim pijanistima u Hollywoodu.
„Svih sedam pjesama, koje su čudesne i imaju čudesne tekstove, odabrala sam ja. Bila sam totalno poremećena na pjesmu I’m a Fool to Want You. Toliko sam je bjesomučno vježbala na Havajima da sam madracima ogradila zidove djevojačke sobice da susjedi ne polude“, rekla je Prohaska (iz intervjua koji je vodila Maja Trstenjak, Glazba.hr, 17. 10. 2025.).
„Ja nisam pjevačica, ja sam glumica koja interpretira i pjeva. Ne ulazim u to koliko to glazbeno dobro zvuči, ali uvijek dopire do srca ljudi, i mislim da je to najvažnije. Lik Billie stvarno sam donijela sa srcem, dušom i glasom“ (isto).
Predstava je na repertoaru već gotovo dvadeset godina, a od 2019. godine izvodi se i u Italiji, na talijanskom jeziku, u prijevodu Sandrina Damianija. Prvi nastup u Italiji donio joj je izniman uspjeh: „Odmah su me tražili prvi slobodni termin za novu izvedbu“ (isto). Planirana je bila i velika turneja, ali ju je prekinula pandemija.
„S vremenom sam Billie zapravo sve više zavoljela. Prije dvadeset godina plašila sam je se, ali danas se ne plašim ničega. A najvažnije je što se više ne plašim same sebe“ (iz razgovora s K. Prohaskom, vodila Tamara Džebić Šaljan, HRT Magazin, 11. 12. 2023.).
U ulozi pijanista Bobbyja, koji prati Billie Holiday, u prvim je izvedbama nastupao Ivan Božičević, a potom Matija Dedić, kojemu Prohaska izražava posebnu zahvalnost:
„Kad smo Matija i ja prvi put nastupili zajedno u Herceg Novom, tijekom predstave nisam shvaćala što se događa. No na kraju sam vidjela da se cijela publika digla na standing ovation. Gledala sam u čudu – što je ovo…?! Taj magični, genijalni Matija Dedić doveo je predstavu na jednu drugu razinu“ (iz razgovora s K. Prohaskom, autor VL, Večernji list, 24. 10. 2025.).
U ovoj izvedbi Bobbyja tumači Fabio D’Onofrio, talijanski glazbenik koji je sudjelovao i u talijanskoj inačici predstave:
„Nakon Matijine smrti nisam mogla nikoga zvati u Hrvatskoj, i tada je Fabio rekao da će doći iz Rima i da će mu biti čast da me prati. Puno mi je srce...“ (isto).
Uz Kseniju Prohasku i Fabija D’Onofrija, u predstavi nastupa i Marjan Nejašmić Banić u ulozi Charlieja, prijatelja Billie Holiday. Ksenija ga opisuje kao „čudo od glumca koji može igrati tako širok repertoar kao malo tko drugi“ (iz intervjua za Glazba.hr, 17. 10. 2025.). Osim u ovoj predstavi, njih dvoje surađuju i u autorskom projektu A odakle ste vi, gospođo, a uskoro će zajedno nastupiti i u HNK Zagreb u predstavi Ribarske svađe.
Ksenija Prohaska, nacionalna dramska prvakinja, rođena je u Splitu. Diplomirala je na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a glumačku karijeru započela u HNK Split, gdje je ostvarila niz važnih uloga. Nakon uspjeha u Hrvatskoj, preselila se u SAD, gdje je nastupala u kazalištu i filmu, među ostalim u hollywoodskim produkcijama uz glumce poput Roberta De Nira i Shirley MacLaine. Nakon godina provedenih u inozemstvu, vraća se hrvatskom kazalištu i filmu. Njezini autorski projekti, uključujući predstave o Marlene Dietrich, Édith Piaf i Billie Holiday, potvrđuju njezinu jedinstvenu poziciju u suvremenom hrvatskom glumištu.
Arsen Anton Ostojić redatelj je, scenarist i producent. Diplomirao je režiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a magistrirao filmsku režiju na Sveučilištu New York. Režirao je više nagrađivanih filmova, među kojima Ta divna splitska noć, Halimin put i Ničiji sin. Njegov opus odlikuje precizan osjećaj za ljudsku priču i glazbenu atmosferu, što se osobito očituje i u kazališnom radu.
Fabio D’Onofrio, talijanski glazbenik, skladatelj i multiinstrumentalist, surađivao je s brojnim europskim kazališnim i glazbenim institucijama. U predstavi Billie Holiday oblikuje glazbeni identitet Bobbyja, pijanista i pratitelja glavne junakinje.
Marjan Nejašmić Banić, glumac HNK Split, poznat je po širokom repertoaru uloga – od klasičnih drama do suvremenog teatra. Uz kazališni rad, aktivan je i na filmu te u televizijskim projektima.
Petra Crnčević






