Hrvatski Dom Split
Hrvatski Dom Split
ciklus
Piano Loop festival

LOVRE MARUŠIĆ, klavir

29.08.2024. 20:00
Kupite ulaznice 18 € / popusti se primjenjuju
organizator:
Hrvatski dom Split
suorganizator
Udruga Piano Projekt
Koncertna dvorana Ive Tijardovića

Žanr klavirske minijature dominantan u literaturi 19. stoljeća svoju popularnost stječe u prvom desetljeću 19. stoljeća, kada svako malo bolje kućanstvo teži posjedovati vlastiti instrument s tipkama. Neke od najvažnijih prvih predstavnica žanra malih karakterističnih komada su tri niza bagatela Ludwiga van Beethovena (1770.-1827.). Iako su prve godine 19. stoljeća za Beethovena značile suočavanje s prvim znakovima gubitka sluha i krajem blistave karijere pijanista, njegov skladateljski zamah sve je snažniji. Bagatele iz op. 33 nastaju usred intenzivnog rada na Drugoj simfoniji i nizu sonata iz opusa 26, 27 i 28, a objavljene su 1803. kada je već bio zaokupljen Trećom simfonijom, Eroicom. Neke od njih proizašle su iz ranijih Beethovenovih improvizacija i tema i bile neka vrsta nusproizvoda rada na većim djelima, koje je Beethoven nazivao Kleinigkeiten, sitnicama. One svejedno nose pečat pravog Beethovenova genija, obilujući nijansama i izmičući predvidljivosti i običnosti. Donose raspoloženja od pastoralnih do skercoznih, od melankoličnih do budnih i užurbanih.

Jedna od najpopularnijih Beethovenovih skladbi za klavir je iz istog razdoblja - Sonata za klavir br. 14 u cis molu, poznata pod nadimkom Mjesečeva sonata, bila je dovršena 1801. godine i posvećena grofici Giulietti Guicciardi, njegovoj učenici klavira u koju je navodno bio zaljubljen. Slavna sonata koju joj je Beethoven posvetio 1802. s vremenom je postala obavijena romantičnim ozračjem, nakon što je pjesnik i glazbeni kritičar Ludwig Rellstab opisao slavni početak prvog stavka kao "plovidbu brodićem na mjesečini, kroz divlji krajolik jezera Lucerne". Blizak Beethovenov prijatelj Carl Czerny je i prije ovog slavnog opisa i sam povezao početni stavak ove sonate s "noćnim prizorom, u kojem se tugaljivi glas duha čuje u iz velike daljine".  Kao i prva sonata iz opusa 27, i ova je podnaslovljena riječima quasi una Fantasia, uputom kojom je Beethoven želio naglasiti slobodu s kojom je pristupio sonatnom obliku. Prvi taktovi Sonate br. 14 usto imaju uputu Si deve suonare tutto questo pezzo delicatissimamente e senza sordino (Cijelu skladbu treba svirati vrlo nježno i bez pedala).  S obzirom na promjene instrumenta odonda, danas Beethovenovu oznaku senza sordino treba uzeti s malom zadrškom, jer je određeno sjenčenje potrebno kako bi se postigla tajanstvena atmosfera glazbe. Dva vanjska stavka su u molskom tonalitetu, dok je unutarnji u duru, skladan nalik menuetu. Atipično za sonatu, prvi stavak je spori Adagio sostenuto, u modificiranom sonatnom obliku, u kojem se melodija javlja u lijevoj ruci, ispod figuracija u triolama koje svira desna ruka. Drugi stavak Allegretto u Des-duru donosi olakšanje, s poletnom prvom temom umirujućeg, dostojanstvenog karaktera. Posljednji stavak unosi opet nemir smanjenih septakorda, pravog Beethovenovog snažnog dramskog karaktera i intenziteta.

Svoju Prvu sonatu za klavir u f-molu, op. 2, br. 1 nastalu 1795. Beethoven posvećuje Josephu Haydnu. Ova i još dvije sonate iz istog opusa bile su ujedno prve skladbe tog žanra koje označava brojem opusa, tako naznačujući njihovu važnost. Napisao ih je tijekom prvih godina u Beču, a one su uz klavirska trija op. 1, osigurale Beethovenu ugled jednog od najvažnijih novih skladatelja tog vremena. Svaka od ovih sonata, pa tako i prva, maleno je remek-djelo. Svojom upečatljivom prvom temom, tzv. mannheimskom raketom, brzim uzlaznim staccato razloženim akordom f-mola koji se razrješava žustrim okretom šesnaestinske triole, Beethoven stvara uzornu sonatnu prvu temu, vrlo dramatičnu, odrješitu i idealnu u balansu različitih elemenata. Završava polu-kadencom a nakon fermate ponavlja se na dominantnom akordu c-mola u lijevoj ruci i gradi prijelaz prema As-duru a potom drugoj temi ispunjenoj dozom nespokoja i praćenoj galopirajućim oktavnim figuracijama lijeve ruke. Iako s utjecajima Mozarta u pogledu forme i Haydna u motivskom radu i razvoju tema, u sonati je osjetan novi istraživački, individualistički romantičarski Beethovenov duh, koji se ogleda već u ozbiljnosti s kojom pristupa žanru. Već njegova prva sonata nadilazi uobičajenu ideju zabave za amaterske glazbenike, raspoloženje je tjeskobno i strastveno, tonalitet neobičan, molski s četiri snizilice, a tu su i četiri umjesto uobičajena tri stavka. Nakon inovativnog i savršeno izbalansiranog razvojnog dijela, prvi stavak brzo završava u galopirajućem tempu, a slijedi mirna i slutnjom romantizma ispunjena melodija Adagia. Allegretto je ispunjen hirovitim slatko-gorkim raspoloženjem, nakon čega slijedi dramatični finale, u kojem se izmjenjuju snažna prva tema i bolna melodija druge teme, čija je utrka prekinuta nakratko nježnom novom temom. U razvojnom se dijelu isprepliću sada tri teme, a sve završava još naglije nego u prvom stavku.

Božidar Kunc (1903.-1964.) jedan je od najprofiliranijih hrvatskih skladatelja središnjih desetljeća 20. stoljeća, ujedno priznat pijanist. Studije klavira i kompozicije završio je u Zagrebu kod Svetislava Stančića i Blagoja Berse, vrlo brzo se ostvarivši na oba plana – već 1927., netom nakon diplome kompozicije, Zagrebačka filharmonija izvest će koncert njegovih djela (s Idilom, kantatom Na Nilu i Sonatom za violončelo i glasovir), a iduće godine dobit će prestižnu Nagradu Zlatko Baloković za svoj violinski koncert. Od 1929. podučava klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, te vodi Operni studio. Kao pijanist nastupa diljem Europe, izvodeći i vlastita djela: u Dresdenu Staatskapelle pod ravnanjem Eugènea Ormandyja izvodi njegov Koncert za klavir u h-molu, dok je on sam solist. Snažno je povezan sa sestrom Zinkom Kunc, koja istovremeno ostvaruje prve velike uspjehe na zagrebačkoj opernoj sceni. Prekretnica u njegovom životu nastupa 1951. kada odlučuje slijediti svoju sestru u Sjedinjene Američke Države, koja je tamo postigla svjetski uspjeh pjevajući u Metropolitan operi u New Yorku. Djeluje kao njezin korepetitor, nastupa na koncertima zajedno s njom i solistički, te surađuje u orkestru Metropolitan opere i korepetira druge pjevače. Cijelo vrijeme intenzivno sklada, ostavljajući velik opus za klavir, četiri sonate i oko 90 drugih skladbi, niz solo pjesama, kao i koncerata i djela za orkestar. U pogledu stila Kunc je nekonformist, ne uklapajući se ni u avangardne smjerove, a ne priklanjajući se ni nacionalnističkim glazbenim trendovima koji su vladali u ondašnjim domaćim skladateljskim krugovima. Njegov stil označava se kao postimpresionistički, a čuje se to i u Dvama nokturnima op. 33, od kojih prvi obiluje senzualnim noćnim raspoloženjem, s povremenim natruhama orijentalnog ornamentiranja, dok u drugom noć donosi nemir i teške slutnje naznačene gustom kromatikom i odabirom tamnog registra. Skladani su 1936. i posvećeni pijanistici Meliti Lorković.

Tri zbirke skladbi za klavir nazvane Années de Pélerinage (Godine hodočašća) predstavljaju poetski odgovor Franza Liszta (1811.-1886.) na kulturne i prirodne znamenitosti i krajolike, koje je posjetio za svojih putovanja Europom. Idejom "hodočašća" želio se referirati na Goetheova Wilhelma Meistera, roman u kojemu mladi protagonist odlazi na duhovno putovanje na kojem će pronaći sam sebe. Prva njegova knjiga Godina hodočašća posvećena je Švicarskoj, gdje je Liszt živio sredinom tridesetih godina 19. stoljeća sa svojom nevjenčanom partnericom, groficom Marie d'Agoult. Knjiga je objavljena 1855., a skladbe koje su nastajale u rasponu od 1848.-1854., većinom su preradbe skladbi okupljenih u zbirci Album d'un voyageur: Part 1: Impressions et Poesies. Šesta skladba po redu, Vallée d'Obermann (Dolina Obermanna) nadahnuta je istoimenim romanom Étiennea Piverta de Senancoura, čija se radnja odvija u Švicarskoj, a glavni junak, zbunjen i nesiguran u svojim susretima s prirodom i preplavljen osjećajem čežnje, odlučuje živjeti jednostavnim životom kako bi prekinuo svoje unutarnje muke. Liszt prati preobrazbu junaka, tako što početnu temu – silazni niz, transformira i vodi kroz kromatska lutanja, da bi se na kraju kromatska melodija pojavila u toplo osjenčenoj harmonizaciji, donoseći smiraj a potom i osjećaj novostečene snage u ekstatičnom završetku.

“Svijet je prepun brzoprstih mladih pijanista. Ali, među njima se izdvajaju oni poput Marušića kojima su misli i umjetnička imaginacija brže od prstiju.” - Branimir Pofuk, Večernji list

Lovre Marušić svoju je međunarodnu reputaciju potvrdio osvajanjem srebrne medalje i specijalne nagrade Robert Schumann Award na prestižnom pijanističkom natjecanju International Telekom Beethoven Piano Competition 2023 u Bonnu, kao i osvajanjem srebrne medalje u Clevelandu u SAD-u na Međunarodnom pijanističkom natjecanju Cleveland 2021.

Dobitnik je brojnih značajnih nagrada na uglednim pijanističkim natjecanjima, među kojima se ističu: prva nagrada na 20. Međunarodnom natjecanju Santa Ceciliau Portu (2018.), prva nagrada na Međunarodnom natjecanju IMFu Parizu (2018.) kao i prva nagrada, nagrada komisije i nagrada publike na Međunarodnom pijanističkom natjecanju Isidor Bajić u Novom Sadu (2016).

Svoje prve poduke iz klavira dobiva od Rozarije Samodol u rodnom Omišu. Na poziv slavne ruske pijanistice Natalije Trull, 2006. godine odlazi u Moskvu na Centralnu muzičku školu pri Državnom konzervatoriju P. I. Čajkovski, koju je 2011. godine uspješno završio. Studij na Muzičkoj akademiji u Zagrebu započeo je u klasi Rubena Dalibaltayana a nastavio te diplomirao u klasi Ljubomira Gašparovića. Svoje poslijediplomske studije nastavlja na Hochschule für Musik Franz Liszt u Weimaru u klasi Grigoryija Gruzmana.

Bilježi nastupe sa eminentnim orkestrima i vrhunskim komornim sastavima poput The Cleveland Orchestra, Beethovenorchester Bonn, Zagrebačke filharmonije, Simfonijskog orkestra Hrvatske radiotelevizije, Vojvođanskih simfoničara, Beogradskih simfoničara, Irkustske filharmonije, Simfonijskog orkestra HNK Split, Gudačkog kvarteta Escher iz New Yorka, Beethoven Trija Bonn te Zagrebačkih solista i Splitskih solista.

Dobitnik je Rektorove i Dekanove nagrade Sveučilišta u Zagrebu za iznimne rezultate tijekom studija.

Kao solist i komorni glazbenik nastupa na raznim festivalima i koncertnim ciklusima diljem Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Kosova, Austrije, Njemačke, Portugala, Lihtenštajna, Rusije, Francuske i SAD-a. Trenutno je zaposlen na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u zvanju asistenta na klavirskom odjelu te je umjetnički voditelj međunarodnog festivala komorne glazbe Ostinato u Omišu.

U sezoni 2023./2024. kao solist i komorni glazbenik nastupio je na turnejama u Kini, turneji sa Slovačkom filharmonijom i Mo. Danielom Raiskinom, recitali i natupi u Italiji, Austriji, Njemačkoj, Portugalu, Španjolskoj kao i diljem Hrvatske.

Lovre Marušić je generalno zastupništvo potpisao sa tvrtkom CristoforiumArt.


Ulaznice je moguće kupiti:

  • na internetu putem sustava  Adriaticket (poveznice su dostupne u najavnim objavama za pojedini koncert na internet stranicama Hrvatskog doma Split)
  • u trgovini Dancing Bear na adresi Dioklecijanova 6
  • u knjižari Morpurgo na Pjaci (Tisak media, Narodni Trg 16)
  • u City Centru One u Tisak media trgovini
  • sat vremena prije koncerta na blagajni Hrvatskog doma Split na adresi Tončićeva 1

Hrvatski dom Split odobrava popuste pri kupnji pojedinačnih ulaznica za sljedeće kategorije:

  • 50% popusta (1 ulaznice) učenicima, studentima i nezaposlenima, uz obvezno predočenje odgovarajućeg osobnog dokumenta
  • 50% popusta (2 ulaznice) umirovljenicima, uz obvezno predočenje odgovarajućeg osobnog dokumenta
  • 50% popusta (2 ulaznice) osobi s invaliditetom kojoj je potrebna pratnja i pratnji, uz prethodnu najavu
  • 50% popusta (1 ulaznica) nastavnicima i profesorima te ostalim suradnicima i zaposlenicima UMAS-a i Glazbene škole Josipa Hatzea (obrazovne ustanove za koje je Hrvatski dom nastavna baza)
  • 50% popusta (1 ulaznica) zaposlenicima Gradskog kazališta lutaka Split, Gradskog kazališta mladih Split i Hrvatskog narodnog kazališta Split
  • 50% popusta (1 ulaznica) članovima Hrvatske glazbene unije
  • 30% popusta (1 ulaznica) članovima kulturno-umjetničkih društava s kojima je sklopljen ugovor o suradnji, uz obvezno predočenje članske iskaznice
  • 20% popusta (1 ulaznica) našim postojećim pretplatnicima, uz predočenje pretplatničke iskaznice

Uz obvezno predočenje osobnog dokumenta/članske iskaznice, prodavač u trgovini ili na blagajni Hrvatskog doma iskoristit će promo kod unutar našeg sustava čime će se cijena ulaznice umanjiti za predviđeni popust.

Program:

Ludwig van Beethoven

Sedam bagatela, op. 33

  • Andante grazioso quasi allegretto
  • Scherzo - Allegro
  • Allegretto
  • Andante
  • Allegro ma non troppo
  • Allegretto quasi andante
  • Presto

 

Ludwig van Beethoven

Sonata za klavir br. 14 u  cis-molu, Quasi una fantasia, op. 27, br. 2

  • Adagio sostenuto
  • Allegretto
  • Presto agitato

 

******

 

Ludwig van Beethoven

Sonata za klavir br. 1 u f-molu, op. 2 br. 1

  • Allegro
  • Adagio
  • Menuetto und Trio (Allegretto)
  • Prestissimo

 

Božidar Kunc

Dva nokturna op. 32

 

Franz Liszt

Godine hodočašća I, S. 160, Dolina Obermanna

Objavljeno: 03.07.2024.
Nadolazeća

Događanja

Prijava na newsletter
prijavi se i saznaj novosti
Prijava na WhatsApp
WhatsApp kanal Hrvatskog doma Split
pratite nas na @hrvatskidomsplit
Hrvatski Dom Split

javna ustanova u kuturi 
Hrvatski dom Split

Lokacija
Tončićeva ul. 1, 21000, Split
Telefon
+385 (0)21 213 775
Email
info@hdsplit.hr
Blagajna
Radno vrijeme ponedjeljak - subota od 09 do 13 sati i 1 sat prije početka događaja. 
Partneri
programski 
partner
zlatni medijski 
partner
medijski 
partneri
HD Split © Sva prava pridržana 2024. - 2024.
crossarrow-up Skip to content