NELI RUŽIĆ - Intervali, 2024.
Efemerne svjetlosne plohe oblikovane prozorskim oknima koje putuju interijerom zgrade reflektirajući univerzalni ritam (Zemlje, Sunčevog sustava, ali i cijele Mliječne staze) temeljno su polazište umjetničkog istraživanja i intervencije Neli Ružić. Mjereći dimenzije neopipljivih vizualnih tragova sunčeve svjetlosti (nečega što bismo poradi izostanka prostornih odnosa i opipljivosti mogli nazvati apsolutnom plohom) i zaustavljajući njihovo mjesto samoljepivom reflektirajućom folijom u točno ispisan sat, Neli poziva promatrača na propitivanje i vlastitu refleksiju o vremenu, mjestu i tragu. Dakako, pritom ga potiče na doživljaj množine implicirajući simultano razotkrivanje različitih vremena, mjesta i tragova.
Fokus se s materijalnih svojstava umjetničkog djela evidentno pomjera prema procesu nastanka i doživljaja te simultanosti različitih bivanja baš na način kako nas na to upućuju postmodernistički tekstovi i studije, ali ponajviše dosadašnji umjetničini interesi i radovi. U tom se kontekstu svojevrsnog palimpsesta – koji ukotvljenost u nepromjenjivoj „vidljivoj“ sadašnjosti smatra nedostatnom, ograničavajućom ili, u najmanju ruku, nedorečenom – i igre neuhvatljivosti i izmicanja zapravo zatiču koordinate istraživanja te, posljedično, nastanka reflektirajućih umjetničkih dijagrama Neli Ružić. Tobožnji monolit sadašnjeg trenutka raspuknut je, a iz pukotina naviru nove mogućnosti doživljaja i pogleda. „Bez Sunca nema rada!“ – rezimirala je početak svoje intervencije umjetnica, svjesna oblacima prekrivenog neba, otvarajući tom kratkom konstatacijom prostor temeljnim pitanjima i mogućim kritičkim osvrtima, ali i inicijalnom razumijevanju podloge svoga nenametljivog umjetničkog čina izrazita estetskog nerva.
Dalibor Prančević, kustos
---
Rakursi
Naziv ciklusa Chiaroscuro svoje ishodište pronalazi u povijesti likovnih umjetnosti još u renesansi kad su se pokušali pronaći novi načini „modeliranja“ slikarskog prizora. Kasnije se jazz glazba i likovna umjetnost prate i prožimaju, zajednički se opirući konvencijama i čvrsto zadanim okvirima i tendirajući improvizaciji te poliritmiji. Na tragu slične izmaknute dijaloške prakse nastaje i program elastičnih Rakursa koji je osmislio kustos Dalibor Prančević. U rasporedu koncerata jazz glazbe izmjenjuju se prostorno specifične intervencije četvoro umjetnika (Vedrana Perkova, Viktora Popovića, Neli Ružić, Lorena Živkovića Kuljiša) koji kao polazišnu točku koriste zgradu Hrvatskog doma, značajnog susretišta glazbe i vizualne umjetnosti.
---
Izložbeni program Rakursi posvećeni su Davoru Matičeviću (Split, 1945. – Zagreb, 1994.) povodom tridesete obljetnice njegove rane smrti. Bio je ključna figura kustoskog rada tijekom 1970-ih i 1980-ih, temeljito proučavajući pitanja suvremene umjetnosti, a posebice ističući važnost intervencija suvremenih umjetnika u javnom prostoru. Njegov rad i projekti ostavili su dubok trag i snažan utjecaj na suvremenu umjetničku i kustosku scenu u Hrvatskoj.
Pod nazivom Ljubavna pisma, program kratkih filmova na qFEST-u odaje počast umjetnicima pionirima koji su svojim kreativnim izričajima utrli put budućim generacijama. Poput cijenjenih kvir obiteljskih albuma, ovi filmovi koriste fotografske arhive za povezivanje različitih prostora i vremena. Kroz otkrivanje fotografija koje odražavaju aspekte nas samih, s filmovima putujemo na nova mjesta i aktiviramo niz osjećanja.
Ovi filmovi, kao svojevrsna ljubavna pisma, upućena su i posvećena Nazariju Luqueu, autoru prvih otvoreno gej stripova u Španjolskoj; inspirativnim arapskim ženama koje su 1920-ih prihvatile cross-dressing; talentiranom crnom kvir fotograf Ajamu; i zanosnoj Valery Taccarelli. S puno ljubavi prema njima svima.
Selekciju filmova napravio je Pol Merchan s kojim razgovaramo nakon projekcije njegovog filma.
Filmski program za qFEST realiziran je u suradnji s Xposed Queer Film Festival. qFEST festivalski je program kolektiva queerANarchive koji u prostore kulture grada Splita donosi šarolik i izazovan program izložbi, izvedbi, filmskih projekcija, radionica i zabava kojima osigurava participaciju u kulturi LGBTIQ zajednice.
PROGRAM:
El jardín de los faunos (Pol Merchan, Njemačka/Španjolska, 2022., 24’) & razgovor s autorom
Nazario, utemeljitelj španjolskog underground strip pokreta i pionir gay grafičkog romana, osvrće se na svoj život pun događaja, kao i na svoja blistava i eksplicitna djela.
Neo Nahda (May Ziadé, Velika Britanija, 2023., 12’)
Mona, mlada žena u Londonu, pronalazi arhivirane fotografije arapskih žena koje se preodijevaju u muškarce 1920-ih godina. Negdje između svojih fantazija i stvarnosti, ona započinje grozničavo putovanje otkrivanja izgubljene povijesti i vlastitog identiteta.
The Homecoming: A short film about Ajamu (Topher Campbell, Velika Britanija, 1996., 17’)
Godina je 1995. Ajamu, crni queer fotograf, organizira svoju prvu samostalnu izložbu u rodnom gradu Huddersfieldu. Bez novca je i uskoro će mu isključiti struju. Kako može doći tamo iz Londona? Na svom putu susreće neke prijatelje i neprijatelje, uključujući svog najboljeg prijatelja Michaela i zgodnog homofoba kojeg kruži ulicama. Tu su i pronicljivi komentari Stuarta Halla i umjetnice Sonie Boyce, kao i slike Brixtona promijenjenog gentrifikacijom i priljevom bijelih ljudi. Naposljetku Ajamua odvozi zgodni šofer te naposljetku može izjaviti tko je i koje mu je mjesto u svijetu.
Valery Alexanderplatz (Silvia Maggi, Njemačka/Italija, 2023., 28’)
Eksperimentalni kratki film o životu talijanske trans-aktivistice Valérie Taccarelli sniman je u centru Berlina - Mitte, oko slavnog Alexanderplatza. Priča počinje s Milvom, popularnom talijanskom divom i njenom najpoznatijom pjesmom Alexanderplatz. Ipak, samo rijetki znaju da je ova pjesma zapravo adaptacija pjesme Valery Alfreda Cohena, objavljene 1978. Valery je bila 15-godišnja trans tinejdžerica, sada poznata kao Valérie Taccarelli.
Karneval životinja: pjevaj, pleši, sviraj, slušaj! namijenjen je učenicima razredne nastave u sklopu kojeg će sudionici uz pomoć mašte i izvođače stvoriti životinjsko carstvo. Aktivnim sudjelovanjem pomoći će Noi da pred veliki potop, koji je inspirirao Saint-Saënsa za ovo djelo, okupi u arku životinje. Uz autorsku pjesmu upoznat će pravila koncertnog bontona, a zatim postaju aktivni sudionici i kreatori radionice. Prvi stavak Kraljevski marš lava stihovima i pjevanjem dočarava kralja životinja, a imitirajući lavlju riku sudionici se pretvaraju u krdo lavova te usvajaju razlike instrumentalne i vokalno-instrumentalne glazbe. Uz stavak Avijarij sudjeluju imitirajući ptičji pjev, a potom traže kukavicu na kraju šume aktivnim slušanjem uz istoimeni stavak. Klavesi u Fosilima postaju glazbeni i radni instrument dok sudionici poput paleontologa otkrivaju okamine da bi u Finalu kroz pjesmu i tjeloglazbu uveli sve preostale životinje u arku.
Program se održava u suradnji Hrvatskog doma Split (kao nastavne baze) i Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu kao poticaj najboljim studentima za daljnji rad.
Program: G. Regondi, B. Juračić, K. Arakelyan, F. Tarrega, I. Albeniz, A. Piazzolla
Ansambl Sudar Percussion u kratkom je vremenu ostvario kultni status na hrvatskoj glazbenoj sceni. Poznat je po osebujnim izvedbama čuvenih djela klasične i popularne glazbe, a njihova se glazba odlikuje nevjerojatnom muzikalnošću, inovativnošću i humorom. Intrigantan je i program u kojem u svojem energičnom stilu obrađuju najpoznatija djela pionira elektroničke glazbe Jeana Michela Jarrea.