In memoriam Maja Žarković (1966. – 2021.)
Tri istaknute glazbene umjetnice, mezzosopranistica Renata Pokupić, klarinetistica Marija Pavlović i pijanistica Julia Gubaidulina, okupile su se u nesvakidašnjem komornom sastavu u večeri posvećenoj prerano preminuloj splitskoj kulturnoj djelatnici i glazbenici Maji Žarković (1966. – 2021.). U sjetnoj atmosferi ljubavnih i čeznutljivih raspoloženja izvest će djela L. Spohra, W. A. Mozarta, G. Meyerbeera, R. Schumanna, F. Schuberta, kao i jednu solo pjesmu Dore Pejačević (1885. – 1923.), i to u godini u kojoj se obilježava 100. obljetnica smrti značajne hrvatske skladateljice.
Mezzosopranistica Renata Pokupić za iznimne je uspjehe i doprinose u hrvatskoj kulturi te za promicanje hrvatske kulture u svijetu odlikovana Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića. Dobitnica je nagrade Orlando koju dodjeljuju Dubrovačke ljetne igre i Hrvatska radiotelevizija, Nagrade Milka Trnina koju dodjeljuje Hrvatsko društvo glazbenih umjetnika, brojnih nagrada s međunarodnih pjevačkih natjecanja: Ondina Otta (Maribor), Dvořák (Karlovy Vary), Mozart (Salzburg), Competizione dell’ Opera (Dresden). Redovito surađuje s hrvatskim umjetnicima i orkestrima (HRBA, Simfonijski orkestar HRT-a), snima za Hrvatsku radioteleviziju te održava tečajeve i majstorske radionice.
Najveći međunarodni uspjesi uključuju interpretaciju Idamantea u Mozartovu Idomeneu u produkciji Flamanske opere te Irene u Händelovoj operi Theodora, koju je izvela sa Škotskim komornim orkestrom. Spomenimo i talijanski program s ansamblom Nash u Wigmore Hallu u Londonu, Magnificat Carla Philippa Emanuela Bacha s Orkestrom Insula i Beethovenovu Devetu simfoniju, koju je pjevala uz Škotski nacionalni orkestar. Osim toga, Renata Pokupić je u suradnji s Rogerom Vignolesom održala recital na Dunavskom festivalu umjetničke pjesme. Recentne operne role uključuju Kerubina iz Mozartova Figarova pira, Siebela iz Gounodova Fausta te Irenu iz Händelova Tamerlana u Kraljevskoj operi u Covent Gardenu; naslovnu ulogu Massenetove Pepeljuge u Operi u Lilleu, Dorabellu iz Mozartove Così fan tutte za Washingtonsku nacionalnu operu te ulogu Nerona u Händelovoj Agripini, izvođenu u opernim kućama u Sevilji, Antwerpenu, Lilleu, Dijonu i Beauneu. Mozartova Kerubina pjevala je i u Washingtonskoj nacionalnoj operi te Flamanskoj operi, uz Gulbenkijanski orkestar u Lisabonu te u Operi u Los Angelesu; Oktavijana iz Kavalira s ružom R. Straussa izvela je uz Orkestar iz Minnesote, Bradamantea iz Vivaldijeva Bijesnog Orlanda pjevala je u Frankfurtskoj operi, Sesta iz Mozartove La clemenza di Tito u Čikaškom opernom teatru, Annija iz iste opere u Operi u Lyonu, a naslovnu ulogu iz Cavallijeva Eliogabala interpretirala je u Operi Grange Park.
Vrlo tražena kao koncertna izvođačica, nedavno je prvi put nastupila u Australiji, pjevajući Margaretu iz Berliozova Faustova prokletstva, uz sudjelovanje Simfonijskoga orkestra iz Melbourna. Pjevala je i Berliozova Romea i Juliju u pratnji Bergenskoga filharmonijskog orkestra i Dvořákov Stabat Mater s Collegium vocale iz Genta te s Njemačkim simfonijskim orkestrom iz Berlina.
Nastupa s vodećim dirigentima kao što su Kurt Masur, Kazushi Ōno, Kent Nagano, Ingo Metzmacher, Yannick Nézet- Séguin, Fabio Biondi, John Eliot Gardiner, William Christie i Paul McCreesh. S pijanistom Rogerom Vignolesom objavila je album pjesama Václava Tomášeka u izdanju diskografske kuće Hyperion Records. Snimala je i za Naxos te BBC Opus Arte, a od 2003. najizvođenija je hrvatska umjetnica na Trećem programu radija BBC. U studenome 2021. s ansamblom La Serenissima za novi nosač zvuka snimila je Vivaldijevu kantatu Nisi dominus, RV 803, te održala vrlo zapažen recital u Wigmore Hallu s ansamblom Nash (solopopijevke J. Brahmsa i A. Dvořáka). Očekuju je nastupi na Rapskim i Osorskim glazbenim večerima, festivalu Stradun Classic u Dubrovniku te sa Zagrebačkim solistima (Ljetne noći Hectora Berlioza).
Klarinetistica Marija Pavlović, rođena u Dubrovniku, za vrijeme ratnih 90-ih godina odlazi na školovanje u Zagreb. Osamostaljivanje u vrlo ranoj dobi, suočavanje sa stvarnošću, te odvajanje od obitelji, zasigurno igraju vrlo važnu ulogu na njezinu umjetničkom putu. Njezin put prelazi granice Hrvatske, a želja za daljnjim razvojem otvaraju joj put do međunarodne karijere.
Marija Pavlović diplomirala je na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji u klasi Milka Pravdića, potom se usavršavala na salzburškome Mozarteumu u klasi Aloisa Brandhofera, gdje je na završnoj godini studija dobila priznanje Würdigenpreiz Austrijskog ministarstva za znanost i kulturu u Beču (2002.). Usavršavala se i kod Waltera Boeykensa, Iva Lybeertha, Guya Deplusa, Pascala Moragueza i Yehuda Gilada. Dobitnica je brojnih nagrada: Nagrade Yamaha; Nagrade Zagrebačke filharmonije i PBZ American Expressa za najuspješnijega mladoga glazbenika godine; prve nagrade na međunarodnom natjecanju AudiMozart u Roveretu (Italija) i Nagrade Poulenc na međunarodnom natjecanju Ibla Grand Prize u Ragusi (Italija).
Na 18. dodjeli hrvatske diskografske nagrade Porin (2011. godine) album Glazba... prijateljstvo, koji je snimila s pijanisticom Martinom Filjak, nagrađen je trima nagradama Porin (za produkciju, snimku i za najbolji album klasične glazbe). Za solistički nastup s Komornim orkestrom Milanske skale (Gli Archi Scaligeri) na 62. Dubrovačkim ljetnim igrama 2011. godine dodijeljena joj je nagrada Orlando.
Marija Pavlović održala je niz solističkih recitala i koncerata komorne glazbe na mnogobrojnim domaćim i inozemnim festivalima: Art Masters (St.Moritz), Kasseler Musiktage (Njemačka), Sächsische Mozart-Gesellschaft ( Njemačka), Zomer van Antwerpen (Belgija), Dubrovačke ljetne igre, San Marco festival, Zagrebačke ljetne večeri, Rishon Lezion (Israel), Musique et Nature en Bauges (Francuska), Classic con brio (Njemačka), Podium Jonge Musici (Belgija), Bozarsundays (Belgija), Arbanassi summer music (Bugarska), Seneffe festival (Belgija), Osorske glazbene večeri i Stiftfestival (Nizozemska). Gostovala je u brojnim europskim zemljama, SAD-u i Izraelu. Kao solistica surađivala je s uglednim hrvatskim i inozemnim orkestrima i komornim ansamblima: Montreal Chamber Orchestra, Brussel Chamber Orchestra, Symfonieorkest Vlaanderen, Gli Archi Scaligeri, Haydn orchestra di Bolzano e Trento, Zagrebački solisti, Dubrovački simfonijski orkestar, Hrvatski Komorni orkestar, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, Riječka filharmonija, Crnogorski simfonijski orkestar... Članica je komornog ansambla iz Antwerpena DeBewoners. S komornim ansamblom Focus snimila je album Hidden Facts sa skladbama flamanskih skladatelja (2018.).
Redovito nastupa s fagotistom Pieterom Nuyttenom, a surađuje i s umjetnicima među kojima su: Radovan Vlatković, Tom Owen, Gordan Nikolić, Celine Flamen, Maria Meerovitch, François-René Duchâble, Stefan Milenković, Enrico Bronzi, Renata Pokupić, Monika Leskovar, Boštjan Lipovšek, Daniel Rowland, Martina Filjak, Maja Bogdanović i Vineta Sareika. Do sada je surađivala s mnogobrojnim dirigentima među kojima su: Valerij Gergiev, Yannick Nézet- Séguin, Stanislav Kochanovsky, Ben Gernon, Vjekoslav Šutej, Pavle Dešpalj, Rudolf Barshai, Alan Buribayev, Marc Albrecht, Cristian Măcelaru, Philippe Herreweghe, Alexander Joel, Eliahu Inbal, Darrell Ang i drugi.
Marija Pavlović već niz godina intenzivno vježba jogu i pilates te svoja iskustva iz tih disciplina primjenjuje kao klarinetistica u tehnikama disanja i u pedagoškom radu. Godine 2018. postaje Artist in Residence Dubrovačkog simfonijskog orkestra i umjetnička voditeljica festivala komorne glazbe Stradun Classic. Od 2021. godine je gost profesor na Kraljevskoj akademiji u Antwerpenu.
Pijanistica Julia Gubajdullina rođena je u Kišinjevu (Moldavija) u obitelji ugledni glazbenika. Klavir je počela svirati u dobi od četiri godine, a svoj prvi veći uspjeh postigla je kao dvanaestogodišnjakinja, nastupivši uz orkestar Moldavijske filharmonije. Diplomirala je summa cum laude na Glazbenoj akademiji u Kišinjevu, a poslijediplomski studij završila je 1999. godine na Državnom konzervatoriju Petar Iljič Čajkovski u Moskvi.
Na Međunarodnom natjecanju za komornu glazbu u Rumunjskoj osvojila je 1. nagradu (1993.), a kao solistica osobito se iskazala osvajanjem 1. nagrade na Međunarodnom natjecanju u Moldaviji (1997.) te 3. nagrade na Međunarodnom natjecanju Citta di Sulmona u Italiji (1999.). Dobitnica je Specijalne nagrade UNESCO-a za posebna umjetnička postignuća. Nastupala je uz vodeće simfonijske orkestre te je pod ravnanjem uglednih dirigenata kao što su: V. Doni, M. Secikin, M. Ahmet-Zaripov, Ch. Rehli i E. Leduc-Baromi i pritom izvela niz velikih klavirskih koncerata Bacha, Beethovena, Brahmsa, Francka, Schumanna, Ravela, Rahmanjinova i Skrjabina. Godine 2000. preselila se u Sarajevo, gdje je predavala na Muzičkoj akademiji i bila stalnom članicom ansambla SONEMUS, s kojim se – izvodeći suvremenu glazbu – uspješno predstavila i u inozemstvu: Zürich (2004.), Muzički biennale Zagreb (2005., 2007.). Od 2005. godine živi u Hrvatskoj gdje radi na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu kao docent za komornu glazbu.
Nastupila je u brojnim ciklusima i festivalima kao što su: Molto cantabile, Pianofortissimo, Glazbeni umjetnici Zagrebu, Diapason, Vivat Academia, Opera selecta i drugi. Gotovo dva desetljeća koncertira u klavirskom duu s Rubenom Dalibaltayanom s kojim je osnovala Ljetnu školu Makarska, gdje održava majstorske tečajeve od 2006. godine. Članica je žirija glazbenih natjecanja i gostujuća profesorica na seminarima u Hrvatskoj i inozemstvu.
Napomena: Ulaznice koje su kupljene za otkazani koncert 23. veljače 2023. su važeće i na dan koncerta.
1. L.Spohr ( op.103)
Sei still mein Herz
Zwiegesang
Sehnsucht
Wiegenlied
Wach auf
2. D.Pejačević( izbor pjesama iz op. 30)
Ich glaub lieber Schatz
Wie ein Rausch
Ein Schrei
3. F.Schubert : Der Hirt auf dem Felsen
4. R. Schumann : Fantasiestucke op.73
5. W.A. Mozart : Parto, parto ( arija Sesta iz opere " La clemenza di Tito")